tiistai 26. marraskuuta 2013

Paluu Bangkokiin

Huahinista Bangkokiin menevä tie on suomalaisellakin mittakaavalla erinomainen. Sitä pitkin oli ilo körötellä pikkubussin kyydissä ja matka taittui joutuisasti. Bangkokin Victory monumentilla taksiin vaihdettuamme palasimmekin sitten karuun todellisuuteen. Kello alkoi olla jo neljä ja liikenne sen mukaista. 6 kilometrin matkaan kului liki tunti. Kaikeksi onneksi meille sattui yksi haroista Bangkokin rehellisistä taksikuskeista joka laskutti tunnin istuskelusta autossaan euron per henki. Sitten pääsimme vihdoinkin perille viimeiseen kohteeseemme. Kao San Roadilla vietimme lomamme 2 viimeistä päivää kaaoksessa ja ihmisten ympäröimänä. Välillä jaksaa myös matkoilla ihmetyttää ihmisten pyyteettömyys. Seisoimme (taas kerran) hämmentyneen oloisina keskellä katua kun kaksi (salskeaa nuorta miestä ;) ) turistipoikaa tulee kyselemään onko meillä jo majoitus varattuna ja kun kerroimme ettei, he halusivat saattaa meidät hostellin eteen jonka olivat havainneet hyväksi. Heillä oli puoli tuntia aikaa ennen bussin lähtöä seuraavaan kohteeseen, joten he päättivät käyttää sen auttamalla kanssamatkailijaa. Kuinka ystävällistä. Meille ainakin saivat hyvän mielen aikaiseksi.

Lomamme viimeisenä päivänä kävimme vierailemassa Wat Phon temppelialueella, jossa sadat kullatut Budha-patsaat hymyilevät seesteisesti. Kävelimme ympäri kaupunkia ja tällä kertaa olimme valmistautuneet huijausyrityksiin joita meihin yritettiin kohdistaa turistien suosimilla alueilla. Alkumatkan hankaluuksien jälkeen emme ole tulleet huijatuiksi, tai olemme siitä vähintäänkin autuaan tietämättömiä.

Budhat

Loman loppuhuipennukseksi Bangkokilaiset alkoivat osoittaa mieltään hallitusta vastaan turistialueen läheisyydessä. Satojatuhansia ihmisiä valtasi katuja heiluttaen Thaimaan väreissä sini-valko-punaisia lippuja ja puhaltamalla pilleihin. Väkivaltaisuuksia emme ainakaan havainneet ja jouduimmepa itsekin osallisiksi mielenosoitusta pakotettuina kulkemaan sen läpi takaisin hostellillemme. Väkijoukkojen välttäminen osoittautui mahdottomuudeksi ihmisten parveillessa turistialueen ympärillä, jossa myös meidän hostellimme sijaitsi. Helppohan se on ulkoministeriön sanoa.

Viimeistä iltaa viettämään
Viimeisenä iltana täytyi toki syödä ruokaa johon matkan aikana erityisesti ihastuimme. Green curry, We'll miss you!! Kotimatka alkoikin sitten aamulla klo 4 paikallista aikaa. Taksiyritys kehotti lentokentälle haluavia lähtemän ajoissa pois keskustasta jatkuvien ja laajenevien mielenosoitusten takia. Katuja oltiin aikeissa sulkea ja kaupungista oli kuulemma hyvä päästä ulos ennen sen tapahtumista. Neljältä aamulla ilman ruuhkia kotimatka alkoikin joutuisasti ja jatkui samaan malliin kotiin asti.